Talita Koemi is er voor zeer moeilijk lerende leerlingen. We vinden zowel veiligheid als geluk erg belangrijk. Samen met de ouders gaan we voor een optimale ontwikkeling voor al onze leerlingen.
Onze leerlingen voelen zich hier welkom en ouders ervaren Talita Koemi als laagdrempelig. Elke leerling wordt gezien. De medewerkers kennen alle leerlingen en hebben een open houding naar zowel de leerlingen als hun ouders. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen meedoen in de maatschappij en gaan zoveel mogelijk voor een inclusieve samenleving. Talita Koemi staat met haar leerlingen midden in de maatschappij, zoals het hoort.
Talita Koemi is samen met haar locaties, onderdeel van Punt Speciaal onderwijsgroep regio Nijmegen. Met zijn allen werken we toekomstgericht.
Het Beste uit 2 Werelden (HBu2W) is een klas van Talita Koemi, gevestigd in het gebouw van het Montessori College Nijmegen. Hier komen speciaal en regulier onderwijs samen en wordt dagelijks gewerkt aan een inclusieve leeromgeving.
De leerlingen van HBu2W hebben hun eigen klas, met een vaste leraar en onderwijsassistent, zodat zij de vertrouwde structuur en begeleiding krijgen die ze gewend zijn. Tegelijkertijd maken zij volop gebruik van de mogelijkheden die het Montessori College biedt. Leerlingen volgen onderwijs dat aansluit bij hun niveau en interesses. Zo sluiten zij, waar mogelijk, aan bij reguliere lessen en activiteiten, doen ze mee aan gymlessen en nemen ze deel aan vakken als Talent & Expressie of Talent & Natuur. Het streven is dat de leerling van HBu2W zo zelfstandig mogelijk deelneemt aan de Montessori lessen.
Lees meerLeerlingen van het vso van Talita Koemi, Werkenrode School en Foooocus brachten vanuit het vak burgerschap een bezoek aan het gemeentehuis. Daar kregen zij op eenvoudige wijze uitleg over hoe verkiezingen in Nederland werken. Voor sommige leerlingen is dat extra belangrijk: zij zijn inmiddels 18 jaar en ontvangen een echt stembiljet thuis.
Lees meerOp dinsdag 26 november bezoeken enkele jongeren van onze school de MatchDay in stadion De Goffert in Nijmegen. Deze dag wordt georganiseerd door Arbeidsmarktregio Rijk van Nijmegen en Werkbedrijf Nijmegen. Het doel: jongeren uit het voortgezet speciaal onderwijs en het praktijkonderwijs laten kennismaken met de arbeidsmarkt.
Lees meerDe afgelopen maanden is gewerkt aan de voorbereiding van een nieuwe, veelbelovende samenwerking tussen Punt Speciaal Talita Koemi en Pluryn de Winckelsteegh. Het gezamenlijke doel: een duurzame onderwijs- en ontwikkelplek creëren voor kinderen (5-12 jaar) met een forse ontwikkelingsachterstand die zeer intensieve gedragsondersteuning nodig hebben. Deze kinderen kunnen zelfs op een zeer gespecialiseerde school niet tot ontwikkeling komen.
Lees meerOp 18 en 19 juni was het zover: de examengesprekken van onze schoolverlaters. Voor familie, vrienden en andere genodigden presenteerden de leerlingen hun portfolio, vol verhalen over wat ze hebben geleerd bij Talita Koemi, welke LOL- en stageplekken ze hebben gehad, en vooral: hun dromen voor de toekomst.
Lees meerLeerlingen van bijna alle scholen binnen onze onderwijsgroep kwamen samen voor een dag vol sport, spel en gezelligheid.
Lees meerIn het kader van inclusiever onderwijs is so Talita Koemi onlangs in contact gekomen met basisschool Hidaya. Beide scholen liggen dicht bij elkaar en spraken samen de wens uit om elkaar beter te leren kennen en samen te werken. Hidaya staat open voor leerlingen uit het speciaal onderwijs en Talita Koemi ziet hierin een waardevolle kans om leerlingen meer met elkaar te verbinden.
Lees meerTussen de voorjaarsvakantie en de meivakantie draait alles om kunst en beleven! Gedurende zes weken duiken we in de fascinerende wereld van kunst en ontdekking. Samen verkennen we verschillende kunstwerken, onderzoeken we wat we daarin zien en maken we zelf kunst op allerlei creatieve manieren.
Lees meerIedereen verwerkt informatie anders, zeker kinderen met autisme. Zij ervaren vaak minder samenhang in de wereld om hen heen. Daardoor ontstaat gedrag waarvan we als omgeving niet altijd goed weten hoe we ermee om moeten gaan. De uitdaging ligt erin om niet alleen naar het gedrag zelf te kijken, maar vooral naar de oorzaak ervan. Alleen zo kun je écht positief contact maken.
Lees meerAls ouder van een kind met extra zorg sta je voor een flinke uitdaging. Niet alleen ben je ouder en moet je daarin je weg vinden. Ook wordt er opeens van alles van je gevraagd wat je totaal niet aan zag komen. Bijvoorbeeld doktersafspraken, vreemde zorgverleners thuis over de vloer, oefeningen die je met je kind moet doen omdat het niet vanzelf gaat, pgb regelen, taxivervoer naar school toe... Het is niet altijd makkelijk om daarnaast nog echt aan jezelf en je eigen behoeften toe te komen.
Lees meerOp groep Raveleijn wordt door Talita Koemi samengewerkt met Driestroom. Binnen deze unieke samenwerking gaan zorg en onderwijs hand in hand. De ontwikkeling van jonge kinderen (tussen 4 en 6 jaar) wordt breed gestimuleerd.
Ieder kind is welkom op groep Raveleijn. Natuurlijk is elk kind verschillend en vraagt wat anders in de begeleiding. Wat de kinderen gemeenschappelijk hebben is dat zij nog niet geheel rijp zijn om naar school te gaan.
In april 2024 is so Talita Koemi in samenwerking met Driestroom, naast groep Raveleijn die in 2021 is opgericht, een tweede combinatiegroep zorg en onderwijs gestart: groep Carrousel.
Snel starten was nodig, aangezien de leerlingen die het betrof al te lang thuis zaten zonder passend aanbod.
Lees meerZaterdag 2 november was er een themadag Oriëntatie op de Toekomst, georganiseerd door vier vso-scholen van Punt Speciaal onderwijsgroep: De Kom, Mikado, Talita Koemi en Werkenrode School.
Lees meerIn het kader van gezond leven, leren en ontwikkelen hebben wij vanuit de Gezonde School aanpak een kwaliteitskeurmerk ontvangen voor de thema’s voeding, bewegen en srv. Gezonde School is een programma dat onderwijsprofessionals helpt om op een bewust manier met een gezonde en blijvende leefstijl voor de leerlingen bezig te zijn.
Lees meerDe afgelopen jaren was de opkomst bij de informatieavonden niet zoals we zouden willen, terwijl we onze ouders/verzorgers graag van informatie voorzien over de klas, het onderwijs en overige praktische zaken. Om met ouders/verzorgers in contact te komen hebben we naar een andere vorm gezocht en dit jaar voor het eerst een informatiemiddag georganiseerd.
Lees meerOnze school ontvangt ESF-subsidie voor de integrale begeleiding van leerlingen richting de arbeidsmarkt. Het gaat hier om gelden vanuit het Europees Sociaal Fonds (ESF). Het Europees Sociaal Fonds heeft als taak om de economische en sociale samenhang in Europa te versterken door het vinden van werk en het overstappen naar een nieuwe baan makkelijker te maken. Het ESF stelt met name geld ter beschikking om werklozen en gehandicapten aan betere of nieuwe banen te helpen. Het fonds ondersteunt structurele verbeteringen ten aanzien van werkgelegenheid, onderwijs, sociale ontwikkeling en beleid gericht op ontwikkeling van arbeidsmarktvaardigheden.
Lees meerOm onze leerlingen zo vroeg mogelijk kennis te laten maken met dagbesteding, worden er sinds een aantal jaren rondleidingen georganiseerd. Wekelijks nemen leerlingen een kijkje bij verschillende dagbestedingen om een eerste indruk te krijgen. We bieden dit aan voor onze leerlingen met een uitstroomperspectief richting dagbesteding.
Lees meer